Publications
Julkaisuja / Publications
Kalaja, P., Palviainen, Å., Alanen, R. & Dufva, H. (in press) Oppikirjoista, kämppiksistä, teeveestä ja maitotölkeistä. Tempus 3/2011, 18-19.
Alanen, R. & Kajander, K. (2011) Reflektio ja itsearviointi. Opettajan mielistelyä vai kriittistä oman toiminnan arviointia? Teoksessa R. Hildén & O-P. Salo (toim.) Kielikasvatus tänään ja huomenna. Opetussuunnitelmat, opettajankoulutus ja kielenopettajan arki. Helsinki: WSOYpro Oy, 65-82.
Kalaja, P., Alanen, R. & Dufva, H. (2011). Teacher trainees' beliefs about EFL learning in the light of narratives. In S. Breidbach, D. Elsner & A. Young (Eds.), Language awareness in teacher education - cultural-political and social-educational perspectives. Frankfurt am Main: Peter Lang, 63-78.
Alanen, R., Huhta, A., Taalas, P., Tarnanen, M. & Ylönen, S. (in press). Toimijuus ja asiantuntijaksi kasvaminen monimediaisessa kielenopettamisessa In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari & M. Skog-Södersved (Eds.), AFinLA Yearbook 2011. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Kalaja, P., Alanen, R., Dufva, H. & Palviainen, Å. (in press). Englannin ja ruotsin kielen oppijat toimijoina koulussa ja koulun ulkopuolella In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari & M. Skog-Södersved (Eds.), AFinLA-e 2011. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Alanen, R., Huhta, A., Jarvis, S., Martin, M. & Tarnanen, M. (forthcoming) Issues and challenges in combining SLA research and language testing. In D. Tsagari & I. Csepes (Eds.), Collaboration in language testing and assessment. Language Testing and Evaluation Series, Grotjahn, R. &. G. Sigott (general eds). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Kalaja, P., Alanen, R., Palviainen, Å. & Dufva, H. (in press) Milk cartons and English roommates. Context and agency in L2 learning beyond the classroom. In P. Benson. & H. Reinders (Eds.) Beyond the Language Classroom. The Theory and Practice of Informal Language Learning and Teaching. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Alanen, R. & Bärlund, P. (2010, 30.9.2010). Oppiminen koulutuksen ja arjen vuoropuhelua. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. http://www.kieliverkosto.fi/journal/article/32/oppiminen-koulutuksen-ja-arjen-vuoropuhelua Alanen, R., Huhta, A. & Tarnanen, M. (2010). Designing and assessing L2 writing tasks across CEFR proficiency levels. In I. Bartning, M. Martin & I. Vedder (Eds.), Communicative proficiency and linguistic development: intersections between SLA and language testing research. . Eurosla monographs (1). European Second Language Association, 21-56. http://eurosla.org/monographs/EM01/EM01home.html Kajander, K. & Alanen, R. (2010). Pakkopullaa vai ihan hyvä juttu? Lukiolaisten kokemuksia itsearvioinnista. Teoksessa H. Silfverberg, E. Ropo & T. Soini (toim.) Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi Tampereella 13.2.2009. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A30, 113-124. Kajander, K. & Alanen, R. (2010). Pakkopullaa vai ihan hyvä juttu? Lukiolaisten kokemuksia itsearvioinnista. Teoksessa H. Silfverberg, E. Ropo & T. Soini (toim.) Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi Tampereella 13.2.2009 . Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 30, 113-124. Alanen, R. & Dufva, H. (2009). Tilanteinen kielellinen tietoisuus ja vieraan kielen oppimien luokkahuoneessa. In R. Engeström & J. Virkkunen (Eds.), Kulttuurinen välittyneisyys toiminnassa ja oppimisessa . Toiminnan teorian ja kehittävän työntutkimuksen yksikön tutkimusraportit (11). Helsinki: Helsingin yliopisto, 225-244. Dufva, H., Kalaja, P. & Alanen, R. (2009). Kielenoppijoiden kädenjälkiä. Tempus, (5/2009), 18-19. Ylönen, S., Alanen, R., Huhta, A., Taalas, P. & Tarnanen, M. (2009). Entwicklung kritischer Medienkompetenz in der Sprachenlehrerausbildung: "Es kommt mir vor, als sei mein berufliches Selbstverständnis viel klarer geworden [ ] ich schätze mein eigenes Fach jetzt höher ein. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 34, 185-210. Alanen, R., Jäppinen, A. & Nikula, T. (2008). "But big is a funny word": a multiple perspective on concept formation in a foreign-language-mediated classroom. Journal of Applied Linguistics, 3 (2006) (1), 69-90. Alanen, R. & Kajander, K. (2008). Kielisalkku ja reflektio. In A. Kallioniemi (Eds.), Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka: Ainedidaktinen symposium 8.2.2008 Helsingissä Osa 2, 725-736. Kalaja, P., Alanen, R. & Dufva, H. (2008). Self-portraits of EFL learners: Finnish students draw and tell. In P. Kalaja, V. Menezes & A. Barcelos (Eds.), Narratives of Learning and Teaching EFL. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 186-198. Pietikäinen, S., Alanen, R., Dufva, H., Kalaja, P., Leppänen, S. & Pitkänen-Huhta, A. (2008). Languaging in Ultima Thule: Multilingualism in the life of a Sami boy. International Journal of Multilingualism , 5 (2), 79-99. R. Alanen & S. Pöyhönen (Eds.). (2007). Language in Action: Vygotsky and Leontievian Legacy Today. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. Alanen, R. & Pöyhönen, S. (2007). Introduction. In R. Alanen & S. Pöyhönen (Eds.), Language in Action: Vygotsky and Leontievian Legacy Today. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. 1-7. Dufva, H., Alanen, R., Kalaja, P. & Surakka, K. (2007). "Englannin kieli on jees!" Englannin kielen opiskelijat muotokuvassa. In O. Salo, T. Nikula & P. Kalaja (Eds.), Kieli oppimisessa - Language in Learning. AFinLAn vuosikirja 2007 (65). Jyväskylä: AFinLA. 311-329. Dufva, H., Kalaja, P. & Alanen, R. (2007). Beliefs about language, language learning and teaching: The first-year students' experiences. In A. Koskensalo, J. Smeds, V. Kohonen & P. Kaikkonen (Eds.), Foreign languages and multicultural perspectives in the European context. Berlin: LIT Verlag. 129-138. Martin, M., Dufva, H., Kalaja, P. & Alanen, R. (2007). Kieli keskellä kaikkea. In H. Hanka & I. Ylönen (Eds.), Humanistista kirjoa. Jyväskylä studies in humanities (71). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Alanen, R., Dufva, H. & Mäntylä; K. (Eds.). (2006). Kielen päällä: Näkökulmia kieleen ja kielenkäyttöön. JKL: Solki. Alanen, R. (2006). "Birds in the sky": tilanteinen kielellinen tietoisuus ja vieraan kielen oppiminen. In R. Alanen, H. Dufva & K. Mäntylä (Eds.), Kielen päällä. Näkökulmia kieleen ja kielen käyttöön. Jyväskylä: Solki. 185-222. Alanen, R. (2006). Toimiva kielitietoisuus: kieli tilanteessa, kieli mielessä. In R. Alanen, H. Dufva & K. Mäntylä (Eds.), Kielen päällä. Näkökulmia kieleen ja kielen käyttöön. Jyväskylä: Solki. 9-34. Alanen, R., Hinkkanen, H., Säde, A. & Mäntylä, K. (2006). Puhutaanko kielestä vai kielellä? Tapaustutkimus englannin tunnilla käytetyn kielen kohteista. In R. Alanen, H. Dufva & K. Mäntylä (Eds.), Kielen päällä: Näkökulmia kieleen ja kielenkäyttöön. JKL: Solki. 121-150. Suomela, S., Alanen, R. & Mäntylä, K. (2006). Elekieltä - opettajan eleet, ilmeet ja katse englanninkielisessä opetuskeskustelussa. In R. Alanen, H. Dufva & K. Mäntylä (Eds.), Kielen päällä: Näkökulmia kieleen ja kielenkäyttöön. JKL: Solki. 99-119. Dufva, H. & Alanen, R. (2005). Metalinguistic awareness in dialogue: Bakhtinian considerations. In J. Hall, G. Vitanova & L. Marchenkova (Eds.), Dialogue with Bakhtin on second and foreign language learning. . Mahwah, New Jersey & London: Lawrence Erlbaum Associates. 99 - 118.. Kalaja, P., Dufva, H. & Alanen, R. (2005). Käsitykset kielenoppimisesta oppijan ja opettajan työvälineenä. Eurooppalainen kielisalkku Suomessa. Tutkimus- ja kehittämistyön taustaa ja tuloksia. Helsinki: WSOY. 295-314. Alanen, R. (2003). A sociocultural approach to young language learners beliefs about language learning. In P. Kalaja & B. Maria (Eds.), Beliefs about SLA: New Research Approaches. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. 55-85. Dufva, H., Alanen, R. & Aro, M. (2003). Kieli objektina -- miten lapset mieltävät kielen. In K. Merja & P. Nina (Eds.), Kieli ja asiantuntijuus. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen AFinLAn Vuosikirja 2003 (61). Jyväskylä: AFinLA. 295-315. Alanen, R. (2002). Lev Vygotski - kieli ja ajattelu ihmisen kehityksessä. In H. Dufva & M. Lähteenmäki (Eds.), Kielentutkimuksen klassikoita. Soveltavan kielentutkimuksen teoriaa ja käytäntöä (4). Jyväskylä: Soveltavan kielentutkimuksen keskus. 201-234. Dufva, H. & Alanen, R. (2001). Kieliin kasvaminen - kommentteja kielityöläisille. In M. Charles & P. Hiidenmaa (Eds.), Tietotyön yhteiskunta - kielen valtakunta. AFinLAn vuosikirja (59). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. 153 - 169. Dufva, H. & Alanen, R. (2001). Tutkija ja tutkittava: Bahtin, Vygotski ja kokeellinen tutkimusasetelma. In H. Sulkala & L. Nissilä (Eds.), XXVII Kielitieteen päivät Oulussa 19. - 20. 5. 2000. Acta Universitatis Ouluensis (B 41). Oulu: Oulun yliopisto. 25 - 34. Dufva, H., Mäntylä, K. & Alanen, R. (2001). Ei kissa ole mikään sana: lasten näkökulmia kieleen. In H. Sulkala & L. Nissilä (Eds.), XXVII Kielitieteen päivät Oulussa 19. - 20.5. 2000. Acta Universitatis Ouluensis (B 41). Oulu: Oulun yliopisto. 35 - 45. Alanen, R. (2000). Kolmannen muodon tapaus: miten kieliopista puhutaan englannin kielen luokassa. In P. Kalaja & L. Nieminen (Eds.), Kielikoulussa - Kieli koulussa. AFinLA Yearbook (58). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. 139-163. Alanen, R. (2000). Vygotsky, van Lier ja kielenoppiminen: sosiokulttuurinen viitekehys kielellisen tietoisuuden ja vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. In P. Kalaja & L. Nieminen (Eds.), Kielikoulussa - Kieli koulussa. AFinLA Yearbook (58). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. 95-120. Alanen, R., Pääkkönen, M., Mäntylä, K., Saarela, S., Sajavaara, K. & Dufva, H. (1999). Children's metalinguistic awareness in L1 and L2: a sociolinguistic perspective. In O. Salo & P. Pietilä (Eds.), Multiple languages - multiple perspectives: Texts on language teaching and linguistic research. AFinLA Series (57). Jyväskylä: AFinLA. 218-227. |