Publications

Refereed articles published in scientific journals

  1. Collin, K., Valleala, U.M., Herranen, S., Paloniemi, S. & Pyhälä-Liljeström, P. 2011. Moniammatillisen yhteistyön muodot ja haasteet päivystystyössä. Accepted in Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, December 2011.
  2. Paloniemi, S. & Collin, K. 2011. Discursive power and creativity in inter-professional work. Vocations and Learning (special issue on creativity and learning). Published online 24 August 2011. DOI 10.1007/s12186-011-9064-7.
  3. Collin, K., Valleala, U. M., Herranen, S., Paloniemi, S. & Pyhälä-Liljestörm, P. 2011. Ways of interprofessional collaboration and learning in emergency work. Accepted in Studies in Continuing Education, August 2011.
  4. Collin, K., Sintonen, T., Paloniemi, S. & Auvinen, T. 2011. Work, power and learning in a risk filled occupation. Management Learning 43(2), 301–318.
  5. Collin, K., Paloniemi, S. & Mecklin, J-P. 2010. Manifesting interprofessional team work and learning - the case of surgical operating theatre. Journal of Education and Work 23 (1), 43–63.
  6. Collin, K., Paloniemi, S., Virtanen, A. & Eteläpelto, A. 2008. Constraints and challenges on learning and construction of identities at work. Vocations and Learning 1 (3), 191–210.
  7. Huusko, M. & Paloniemi, S. 2006. Fenomenografia laadullisena tutkimussuuntauksena kasvatustieteissä. [Phenomenography as a Qualitative Method in Educational Research]Kasvatus 37 (2), 162–173.
  8. Paloniemi, S. 2006. Experience, competence and workplace learning. Journal of Workplace Learning 18 (7/8), 439–450.
  9. Paloniemi, S. 2003. Myöhäismodernissa ikänormit murtuvat – ikä on itsestä kiinni. Iälle annettuja merkityksiä ammatillisessa osaamisessa ja sen kehittämisessä. [Age related norms do not matter in late modernity]Aikuiskasvatus 23 (3), 193–203.
  10. Tikkanen, T., Paloniemi, S. & Penttinen, A. 1997. Ikääntyvien työntekijöiden koulutuskiinnostus ja koulutukseen osallistuminen. [Interest and participation of older workers in adult education]Gerontologia 11 (2), 133–144.

 

Submitted articles

  1. Herranen, S., Valleala, U.M., Collin, K. & Paloniemi, S. 2011. Interprofessional collaboration during ward rounds on an emergency and infection ward. Journal of Interprofessional Care. (submitted)
  2. Collin, K., Valleala, U.M., Herranen, S., Viinikainen, S. & Paloniemi, S. 2011. Moniammatillinen yhteistyö päivystys- ja infektio-osaston kierroilla. Tutkiva Hoitotyö. (submitted)
  3. Collin, K., Valleaala, U.M., Herranen, S. & Paloniemi, S. 2011. Moniammatillinen yhteistyö sairaalan päivystysalueella. Suomen Lääkärilehti. (submitted)

 

Refereed articles published in scientific edited books and conference proceedings

  1. Sintonen, T., Collin, K., Paloniemi, S. & Auvinen, T. 2011. Diskursiivinen toimijuus ja valtahierarkiat. In A. Eteläpelto, T. Heiskanen & K. Collin (Eds.) Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. vuosikirja. Gummerus.
  2. Collin, K. & Paloniemi, S. 2008. Supporting experience sharing as participatory workplace practice.  In S. Billett, A. Eteläpelto & C. Harteis (Eds.) Emergent perspectives on Workplace Learning. Rotterdam: Sense, 167–182.
  3. Hulkari, K. & Paloniemi, S. 2008. NOSTE-programme promoting the lifelong learning of older workers in Finland. In Innovative learning measures for older workers. CEDEFOP Panorama Series 159. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 50–63.
  4. Paloniemi, S. 2008. Hiljaisen tiedon jakaminen työyhteisöissä – työssä oppimisen rajapinnalla. [Sharing tacit knowledge in work communities – acknowledging learning at work]In A. Toom & J. Onnismaa (Eds.) Hiljainen tieto ja osaamisen tunnistaminen. Aikuiskasvatuksen 47. vuosikirja. Kansanvalistusseura. Gummerus: 255–274.
  5. Paloniemi, S. 2007. Ikä ja ikäisyys työssä. [Age and ageness at work] In A. Eteläpelto, K. Collin & J. Saarinen (Eds.) Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY, 49–63.
  6. Paloniemi, S. 2006. Employees’ conceptions on age, experience and competence. In T. Tikkanen & B. Nyhan (Eds.) Promoting lifelong learning for older workers – an international overview. Cedefop Reference Series 65. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 108–122.

 

Submitted articles

  1. Ruoranen, M., Collin, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. 2012. Developing surgical residents’ practice-based learning. Clinical supervision of surgical residents’ workplace learning. Medical Education. Submitted as a chapter in Realising Exemplary Practice-Based Education –book.

 

Published monographies and edited books

  1. Collin, K., Paloniemi, S., Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. 2010 (toim.) Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. Helsinki: WSOYPro.
  2. Collin, K. & Paloniemi, S. 2007 (Eds.) Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. [Introduction to Adult Education] Jyväskylä: PS-Kustannus.
  3. Paloniemi, S. 2004. Ikä, kokemus ja osaaminen työelämässä. Työntekijöiden käsityksiä iän ja kokemuksen merkityksestä osaamisessa ja sen kehittämisessä. [Age, experience and competence in working life. Employees’ conceptions on the meaning of age and experience in competence and its development] University of Jyväskylä. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 253.

 

Other scientific publications

  1. Tikkanen, T., Gudmunsson, B., Hansen, L.E., Paloniemi, S., Isopahkala-Bouret, U., Randle, H. & Sandvik, J. 2011. Social partners: out with early exit – in with lifelong learning and career development? Report of the Older workers in the Nordic countries (OWN) Network. Available at: www.norden.org
  2. Paloniemi, S. Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. 2010. Asiantuntijuudesta identiteettiin – Anneli Eteläpellon tutkimuspolkuja. Teoksessa K. Collin, S. Paloniemi, H. Rasku-Puttonen & P. Tynjälä (toim.) Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. Helsinki: WSOYPro, 13-37.
  3. Paloniemi, S. & Collin, K. 2010. Mitä ihmettä on kollektiivinen etnografia? Kokemuksia organisaatiotutkimuksesta. Teoksessa J. Aaltola & R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Uudistettu ja täydennetty painos. Jyväskylä: PS- Kustannus, 204–221.
  4. Paloniemi, S. & Collin, K. 2009. Workplace learning and work-related identity constructions in a clinical setting. In Caltone, M.P. (Ed.) Handbook of Lifelong Learning Developments. Education in a Competitive and Globalizing World series. Nova publishers, 43 p.
  5. Paloniemi, S. & Collin, K. 2009. Workplace learning and work-related identity construction in a clinical setting. Paper presented in 6th International Conference on Researching Work and Learning. 28.6.–1.7.2009, Denmark, Copenhagen. Published at the conference website, 17 p.
  6. Collin, K., Sintonen, T., Paloniemi, S. & Auvinen, T. 2009. Discoursive power and workplace learning – manifestations in a surgical environment. Paper presented in an International Conference on Organizational Learning, Knowledge and Capabilities (OLKC). 26–28 April, the Netherlands, Amsterdam. Published at the conference website.
  7. Active Learning and Ageing at Work: New visions and opportunities for older workers in the Nordic countries. 2008. Final report of the Older workers in the Nordic countries (OWN) Network. The Nordic Network for Adult Learning (NVL) and the Nordic Council of Ministers. Available at: www.norden.org
  8. Paloniemi, S. 2007. Cultural Narratives of Ageing and Work Identities of Nurses. Proceedings in 5th International Conference on Researching Work and Learning. Cape Town, South Africa. Conference CD.
  9. Paloniemi, S. 2007. Ikääntyneiden oppiminen ja oppimisen ohjaaminen. [Learning and guidance of older learners] In K. Collin & S. Paloniemi (Eds.) Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-Kustannus, 221–247.
  10. Paloniemi, S. 2006. The Meaning of Age and Experience in Professional Competence – Employees’ Conceptions. Proceedings in 7th International Conference on HRD Research and Practice across Europe. Tilburg, Netherlands. Conference CD.
  11. Paloniemi, S. 2005. Ikä, kokemus ja osaaminen. [Age, experience and competence] Lectio praecursoria. Gerontologia 19 (1), 37–39.
  12. Paloniemi, S. 2005. The Meaning of Experience in Job-Competence – Employees’ Perceptions. Proceedings in 4th International Conference on Researching Work and Learning. Sydney, Australia. Conference CD.
  13. Ursin, J. & Paloniemi, S. 2005. Yliopisto-opettajan osaaminen ja sen kehittäminen työyhteisössä. [Development of university teacher’s professional competence in work communities] PedaForum 12 (2), 44–46.
  14. Paloniemi, S. 2003. The meaning of age in competence development – Employees’ conceptions. Proceedings in 3rd International Conference of Researching Work and Learning. Tampere, Finland. Book V, 104–110.
  15. Kuusinen, J. & Paloniemi, S. 2002. Kasvatusgerontologian teoriaa ja käytäntöä. [Theory and Practice of Educational Gerontology] In E. Heikkinen & M. Marin (Eds.) Vanhuuden voimavarat. Vammala: Tammi, 153–171. 
  16. Paloniemi, S. 2002. Konstruktivistinen oppimiskäsitys ja ikäihmisten oppimisen ohjaaminen.[Constructivist learning and guidance of older learners] Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö. Vapaan sivistystyön osaaminen ja pätevyys -ohjelma (VSOP). Available at: URL:<http://www.vsy.fi/vsop/ikis.htm>. 27.3.2002.
  17. Paloniemi, S. & Tikkanen, T. 2001. Victims of Ageist Attitudes – But How Do the Older Workers Themselves View Their Competence? In Broncano, M.C., Salling Olsen, H. & Puch Cisneros, A. (Eds.) Edudcación y Formación de Personas Adultas y Trabajo/Adult Education and the Labour Market. Xátiva: ESREA & Dialogos, 189–197.  [Published also in ERIC database, year 2002, ED 459322.]
  18. Tikkanen, T. & Kujala, (present Paloniemi) S. 2000. Pk-yritysten ikääntyvät työntekijät ja koulutus. [Training of older workers in SMEs] In P. Sallila (ed.) Oppiminen ja ikääntyminen. [Ageing and learning] Finnish Adult Educational Research Society’s Annual Yearbook 41. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 73–97.

 

Other publications (newspaper articles, tv interviews etc.)

  1. Hiljaisen tiedon hyödyntäminen työyhteisössä voi lisätä henkilöstön hyvinvointia. [Utilization of tacit knowledge manifesting the well-being of workers]2008. Kuntoutus Peurungan asiakaslehti. Talvi 2008, 6–7. Newspaper interview. Rehabilitation Centre Peurunka.
  2. YLE Avoin yliopisto, Opetusohjelmat: Oppimisen elinikäisyys.[Lifelong learning] Syksy 2007. Television interview.
  3. Oppia ikä kaikki. [Learning throughout the life] 2007. Kehitys 3/2007, 42–45. Newspaper interview. Ministry for Foreign Affairs of Finland.
  4. Ikä, osaaminen ja oppiminen työelämässä – ikäkäsitysten jäljillä. [Age, competence and learning in working life]2006. Terveydenhoitaja 8/2006, 10–13. Newspaper article.
  5. Yhteinen arki opettaa. [Shared everyday practices as learning environments] 2005. Aima 1/2005, 16–17. Newspaper interview.
  6. Kokenut kaiken tietää. [Experienced worker as a professional] 2005. Insinööri 9/2005, 16. Newspaper interview.
  7. Työntekijät arvostavat kokemusta. [Employees value the meaning of work experience]Työ, terveys, turvallisuus 5/2005, 48–49. Newspaper interview.
  8. Ammatillisessa oppimisessa ja osaamisessa: kronologinen ikä on melko merkityksetön. [The meaninglessness of age in professional competence and learning] Sosiaalivakuutus 3/2002, 16–19. Newspaper interview.
  9. Osaaminen ei ole iästä kiinni. [Professional competence is not an age-issue] Työelämä 4/2002, 7. Newspaper interview.
  10. Osaaminen ei ole iästä kiinni. [Professional competence is not an age-issue] Särmä 11/2002, 2. Column.