Publications

 

2021

Vähäsantanen, K., Räikkönen, E., Paloniemi, S., & Hökkä, P. (2021). Acting Agentically at Work : Developing a Short Measure of Professional Agency. Nordic Journal of Working Life StudiesEarly onlinehttps://doi.org/10.18291/njwls.127869

Hanhimäki, E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2021). Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla. Aikuiskasvatus41(4), 319-332. https://doi.org/10.33336/aik.112753

Rautamies, E., Vähäsantanen, K., Poikonen, P.-L., & Laakso, M.-L. (2021). Trust in the educational partnership narrated by parents of a child with challenging behaviour. Early Years41(4), 414-427. https://doi.org/10.1080/09575146.2019.1582475

 

2020

 

Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2020). University teachers’ professional identity work and emotions in the context of an arts-based identity coaching program. In L. McKay, G. Barton, S. Garvis, & V. Sappa (Eds.) Arts-based research, resilience and well-being across the lifespan (233-256). Cham: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-030-26053-8_13

Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Räikkönen, E., & Hökkä, P. (2020). Professional agency in a university context : Academic freedom and fetters. Teaching and Teacher Education, 89, 103000. DOI: 10.1016/j.tate.2019.103000

Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Paloniemi, S. (2020). Emotions in learning at work – A literature review. Journal of Vocations and Learning, 13(1), 1-25.

Ikävalko, H., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2020). Emotional competence at work. Journal of Organizational Change Management. Online first.  https://doi.org/10.1108/JOCM-01-2020-0024

Kauppinen, M., Kainulainen, J., Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2020). Professional agency and its features in supporting teachers’ learning during an in-service education programme. European Journal of Teacher Education, 43(3), 384-404. 

Ursin, J., Vähäsantanen, K., McAlpine, L., & Hökkä, P. (2020). Emotionally loaded identity and agency in Finnish academic work. Journal of Further and Higher Education, 44(3), 311-325.  

Vilppola, J., Hämäläinen, R., Vähäsantanen, K., & Salo, P. (2020). Opettajana jo toimivan opettajaopiskelijan osaamisen kehittyminen: Osaamisperustainen ja työelämälähtöinen ammatillinen opettajankoulutus. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(2), 32-51. 

 

2019

Vähäsantanen, K., Räikkönen, E., Paloniemi, S. Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2019). A novel instrument to measure the multidimensional structure of professional agency. Vocations and Learning12(2), 267-295.

Vähäsantanen, K., & Hämäläinen, R. (2019). Professional identity in relation to vocational teachers’ work – An identity-centred approach to professional development. Learning: Research and Practice, 5(1), 48-66.   

Goller, M., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Festner, D., & Harteis, C. (2019). Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career: The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education, 85, 235-248.

Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Herranen, S., & Eteläpelto, A. (2019). Emotions in leaders’ enactment of professional agency. Journal of Workplace Learning, 31(2), 143-165. 

Lampi, E., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2019). Uraohjaajien osaaminen ja haasteet työelämän murroksessa. Aikuiskasvatus, 39(3), 208-220. 

Pikkarainen, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2019). Rehabilitation agency of older adults in group-based intervention. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 26(6), 411-422.

Pikkarainen, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2019). Ikääntyneet aikuiset kuntoutustyöntekijöiden puheessa : työn kohteesta osallistuvaksi aikuiseksi? Aikuiskasvatus, 39(3), 194-207.

Rautamies, E., Vähäsantanen, K., Poikonen, P-L., & Laakso, M-L. (2019). Parental agency and related emotions in the educational partnership. Early Child Development and Care, 189(6),896-908.

 

2018

Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2018). Agency and learning in the work of software professionals. In Harteis, C. (Eds.), The impact of digitalization in the workplace: An educational view (pp. 161–179). Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-319-63257-5_11

Eteläpelto, A., Kykyri, V.-L., Penttonen, M., Hökkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Eteläpelto, T., & Lappalainen, V. (2018). A multi-componential methodology for exploring emotions in learning: Using self-reports, behaviour registration, and physiological indicators as complementary data. Frontline Learning Research, 6(3), 6-36.

Rautamies, E., Koivula, M., & Vähäsantanen, K. (2018). Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa. Journal Of Early Childhood Education Research, 7(1), 53–75. PDF

2017

Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S., Herranen, S., & Eteläpelto, A. (2017). Professional learning and agency in an identity coaching programme. Professional Development in Education, 43(4), 514–536.  http://www.tandfonline.com/eprint/FYuMGIBSbIIGezx5mxZP/full  

Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2017). Agentic perspective on fostering work-related learning. Studies in Continuing Education, 39(3). 251–267.  http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0158037X.2017.1310097

Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2017). An agency-promoting learning arena for developing shared work practices. In M. Goller, & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work : An agentic perspective on professional learning and development (pp. 351–371). Springer: Cham. doi:10.1007/978-3-319-60943-0_18

Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2017). The reciprocal relationship between emotions and agency in the workplace. In M. Goller, & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work : An agentic perspective on professional learning and development (pp. 161-181). Springer: Cham. doi:10.1007/978-3-319-60943-0_9

Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Mahlakaarto, S. (2017). Teacher educators' collective professional agency and identity: Transforming marginality to strength. Teaching and Teacher Education, 63, 36-46. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.12.001

Hökkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Mahlakaarto, S., Paavola, V., & Rossi, M. (2017). Kohtaa – Osallista – Edistä (KOE!). Toimijuusjohtamisen askeleet. Jyväskylä: University of Jyväskylä. www.jyu.fi/toimijuusjohtaminen

Eteläpelto, A., Hökkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Lappalainen, V., Eteläpelto, T., & Niskanen, K. (2017). Developing an On-line Application, Emotion Circle (EC) for the Self-assessment of Emotions in Agentic Learning at Work. In L. G. Chova, A. L. Martínez, & I. C. Torres (Eds.), ICERI 2017 Proceedings: 10th International Conference of Education, Research and Innovation. Seville, Spain (pp. 7763–7769).

Kauppinen, M., Kainulainen, J., Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2017). Primary school teachers’ professional agency in the course of an in-service training programme. In J. Mena, A. García-Valcárcel, F. J. García-Peñalvo, & M. Martín del Pozo (Eds.), Search and research: Teacher education for contemporary contexts (pp. 455–464). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2017). Ammatillinen toimijuus: Rakenne, mittari ja tuki. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/53149

  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Hökkä, P. (2017). Tutkimus- ja kehittämishankkeen tausta ja lähtökohdat. Teoksessa K. Vähäsantanen, S. Paloniemi, P. Hökkä & A. Eteläpelto (toim.), Ammatillinen toimijuus: Rakenne, mittari ja tuki. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 5–13.
  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Räikkönen, E., Hökkä, P., & Eteläpelto, A.  (2017). Ammatillisen toimijuuden moniulotteinen rakenne ja mittarikehittely. Teoksessa K. Vähäsantanen, S. Paloniemi, P. Hökkä & A. Eteläpelto (toim.), Ammatillinen toimijuus: Rakenne, mittari ja tuki. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 14–33.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2017). Johtamisvalmennuksella toimijuutta esimiestyöhön: Työkaluja uudistamiseen, kohtaamiseen ja työidentiteettien tukemiseen. Teoksessa K. Vähäsantanen, S. Paloniemi, P. Hökkä & A. Eteläpelto (toim.), Ammatillinen toimijuus: Rakenne, mittari ja tuki. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 34–48.
  • Vähäsantanen, K., Eteläpelto, A., Paloniemi, S., & Hökkä, P. (2017). Toimijuus ja oppiminen ohjelmistoammattilaisten työssä. Teoksessa K. Vähäsantanen, S. Paloniemi, P. Hökkä & A. Eteläpelto (toim.), Ammatillinen toimijuus: Rakenne, mittari ja tuki. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 49–64.
  • Paloniemi, K., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2017). Ammatillinen toimijuus työelämän tutkimuksessa ja kehittämisessä. Teoksessa K. Vähäsantanen, S. Paloniemi, P. Hökkä & A. Eteläpelto (toim.), Ammatillinen toimijuus: Rakenne, mittari ja tuki. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 65–70.

Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Eteläpelto, A., & Hökkä, P. (2017). Vaikutusmahdollisuuksista iloa työhön. Tiedeblogi. https://www.jyu.fi/blogit/tiedeblogi/realtutkijat

2016

Rautamies, E., Poikonen, P-L., Vähäsantanen, K. & Laakso, M-L. (2016). Teacher–child relationships narrated by parents of children with difficulties in self-regulation. Early Child Development and Care, 186(11), 1846-1858. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2015.1135429

Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2016). Miten sinun suhteesi työhön voi? Ruusupuiston uutiset. Artikkeli luettavissa.

Rossi, M., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2016). Tunteita ja tuoksuja: Aikuiskasvatuksen tutkijatapaaminen Jyväskylässä. Aikuiskasvatus, 37 (2), 153-156. 

2015

Vähäsantanen, K. (2015). Professional agency in the stream of change: Understanding educational change and teachers' professional identities. Teaching and Teacher Education, 47, 1-12. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X14001516

Vähäsantanen, K. & Eteläpelto, A. (2015). Professional agency, identity, and emotions while leaving one’s work organization. Professions and Professionalism, 5(3). http://dx.doi.org/10.7577/pp.1394 

Vähäsantanen, K. Paloniemi, S. Hökkä, P. & Eteläpelto, A. (2015). A multilevel learning programme – Towards agentic and creative learning in organisations. Conference proceedings of the 9th International Conference: Researching Work and Learning, 9.-11.12, Singapore.

Vähäsantanen, K., Ursin, J. & Hökkä, P. (2015). Between external pressures and internal ambitions – Conflicting narratives of academic work. Conference proceedings of the 9th International Conference: Researching Work and Learning, 9.-11.12, Singapore.

Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. & Hökkä. P. (2015). How do novice teachers in Finland perceive their professional agency? Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21(6), 660-680.  http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13540602.2015.1044327.

Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Mahlakaarto, S. (2015). Teacher educators’ collective agency and identity re-negotiation amid tensioned work practices. In D. Garbett, & A. Ovens (Eds.), Teaching for Tomorrow Today (pp. 78-87). Auckland: Edify Ltd.

Collin, K., Paloniemi, S. & Vähäsantanen, K. (2015). Multiple forms of professional agency for (non)crafting of work practices in hospital organisation. Nordic Journal of Working Life Studies, 5(3), 63–83. http://rossy.ruc.dk/ojs/index.php/njwls/article/view/4834

Pikkarainen, A., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. (2015). Older rehabilitees’ life-course agency in Finnish gerontological rehabilitation. Scandinavian Journal of Occupational Therapy,  22(6), 424–434. http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/11038128.2015.1057221

2014

Vähäsantanen, K. (2014). Ammatillinen toimijuus työelämän muutosvirrassa. Aikuiskasvatus, 34(2),129-133.

Hökkä, P. & Vähäsantanen, K. (2014). Agency-centred coupling - a better way to manage an  educational organization? International Journal of Leadership in Education, 17(2), 131-153. http://dx.doi.org/doi:10.1080/13603124.2013.783932

Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2014). Identity and agency in professional learning. In S. Billett, C. Harteis & H. Gruber (Eds.), International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning (pp. 645–672). Dordrecht: Springer.

Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2014). Miten käsitteellistää ammatillista toimijuutta työssä?. Aikuiskasvatus, 34(3), 202–214.

 Hökkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Herranen, S., Manninen, M., & Eteläpelto, A. (toim.). (2014). Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Työsuojelurahaston loppuraportti.  Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6020-9

  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2014). Johdanto. Teoksessa P. Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 9–13.
  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2014). Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen: hankkeen tausta ja lähtökohdat. Teoksessa P. Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 17–31. 
  • Herranen, S., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2014). Työelämäinterventioiden toteuttaminen ja tutkimus. Teoksessa P. Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 32–41.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Herranen, S., & Eteläpelto, A. (2014). Järki ja tunteet – kohti toimijuutta tukevaa johtamista. Teoksessa Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 121–144.
  • Paloniemi, S., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Herranen, S., Eteläpelto, A., & Kalliola, S. (2014). Työkonferenssi työyhteisön toimijuuden kehittämisessä. Teoksessa P. Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!.  Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 195–211.
  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S., Herranen, S., & Eteläpelto, A. (2014). Työidentiteettivalmennus monipuolisen voimavaraistumisen areenana. Teoksessa P. Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Työsuojelurahaston loppuraportti. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 66–85.
  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2014). Kohti ammatillisen toimijuuden monikytkentäistä vahvistamisohjelmaa. Teoksessa P. Hökkä ym. (toim.), Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen – Luovia voimavaroja työhön!. Työsuojelurahaston loppuraportti. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 217–226.

2013

Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.001

Eteläpelto, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Mahlakaarto, S. (2013). Opettajan ammatillinen identiteetti ja toimijuus: haasteita ja ratkaisuja. Teoksessa P. Jääskelä, U. Klemola, M-K. Lerkkanen, A-M. Poikkeus, H. Rasku-Puttonen & A. Eteläpelto (toim.), Yhdessä parempaa pedagogiikkaa: interaktiivisuus opetuksessa ja oppimisessa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos, 169-174.

Vähäsantanen, K. (2013). Vocational teachers' professional agency in the stream of change. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 460. Jyväskylä: Jyväskylä University Printing House.

Vähäsantanen, K. & Saarinen, J. (2013). The power dance in the research interview: manifesting power and powerlessness. Qualitative Research, 13(5), 493–510. http://dx.doi.org/doi:10.1177/1468794112451036

2012


Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Eteläpelto, A. & Rasku-Puttonen, H. (2012). Opettajien ammatillinen identiteetti, toimijuus ja sitoutuminen väljä- ja tiukkakytkentäisessä koulutusorganisaatiossa. Aikuiskasvatus, 32(2), 96–106.

Vähäsantanen, K. (2012). Professional agency in the context of changing professional and organisational boundaries. Conference proceedings in Professions and Professional Learning in Troubling Times: Emerging Practices and Transgressing Knowledges. Stirling, Scotland. Conference CD.

Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. & Hökkä, P. (2012). Towards a reconceptualization of professional agency at work. Conference proceedings in Professions and Professional Learning in Troubling Times: Emerging Practices and Transgressing Knowledges. Stirling, Scotland. Conference CD.

2011

Hämäläinen, R. & Vähäsantanen, K. (2011). Theoretical and pedagogical perspectives on orchestrating creativity and collaborative learning. Educational Research Review, 6(3), 169–184. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2011.08.001

Vähäsantanen, K. & Eteläpelto, A. (2011). Vocational teachers’ pathways in the course of a curriculum reform. Journal of Curriculum Studies, 43(3), 291–312. http://dx.doi.org/10.1080/00220272.2011.557839; see article.

Vähäsantanen, K. & Hökkä, P. (2011). Agency – Where is it found, and how is it related to learning, identity, commitment and well-being. In H. Jian, L. Deen, M. Songge & P. Simin (Eds.), Proceedings of 7th International Conference on Researching Work and Learning (pp. 1106–1114). Shanghai: Programe of Human Resource Development, East China Normal University.

2010

Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Saarinen, J. (2010). Toimijuuden tilat ja tunnot – opettajien muuttuva työ koulutusorganisaatiossa [Agency – where is it found and what does it feel like? The changing work of teachers in educational organisations]. In K. Collin, S. Paloniemi, H. Rasku-Puttonen & P. Tynjälä (Eds.), Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. Koulutuksen ja työelämän näkökulmia [Creativity, learning and expertise]. Helsinki: WSOY, 141–159.

Eteläpelto, A. & Vähäsantanen, K. (2010). Ammatillinen identiteetti persoonallisena ja sosiaalisena konstruktiona. Teoksessa T. Asunmaa & P. Räihä (toim.) Samalta viivalta 4. Valtakunnallisen kasvatusalan valintayhteistyöverkoston (VAKAVA) kirjallisen kokeen aineisto 2010. PS-kustannus. Aikaisemmin julkaistu teoksessa Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu.

2009

Vähäsantanen, K., Saarinen, J. & Eteläpelto, A. (2009). Between school and working life: Vocational teachers’ agency in boundary-crossing settings. International Journal of Educational Research, 48(6), 395-404. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2010.04.003

Vähäsantanen, K. & Eteläpelto, A. (2009). Vocational teachers in the face of a major educational reform: Individual ways of negotiating professional identities. Journal of Education and Work, 22(1), 15-33. http://dx.doi.org/10.1080/13639080802709620; see article.

Vähäsantanen, K. (2009). Learning about professional self among vocational teachers. Paper at the 6th International Conference on Researching Work and Learning (RWL), 28.6-1.7.2009. Roskilde, Denmark. Published at the Conference web pages and Conference CD.

Eteläpelto, A., Saarinen, J. & Vähäsantanen, K. (2009). The agency of private entrepreneurs. Paper at the 6th International Conference on Researching Work and Learning (RWL), 28.6.-1.7.2009. Roskilde, Denmark. Published at the Conference web pages and Conference CD.

2008

Vähäsantanen, K. & Billett, S. (2008). Negotiating professional identity: Vocational teachers’ personal strategies in a reform context. In S. Billett, C. Harteis & A. Eteläpelto (Eds.), Emerging perspectives of workplace learning (pp. 35–49). Rotterdam: Sense Publishers.

Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Eteläpelto, A., Rasku-Puttonen, H. & Littleton, K. (2008). Teachers’ professional identity negotiations in two different work organisations. Vocations and Learning: Studies in Vocational and Professional Education, 1(2), 131–148. http://dx.doi.org/10.1007/s12186-008-9008-z

2007

Vähäsantanen, K. (2007). Ammatillisen opettajan ammatti-identiteetti muutoksessa [Vocational teacher’s professional identity in middle of change]. Teoksessa A. Eteläpelto, K. Collin & J. Saarinen (toim.) Työ, identiteetti ja oppiminen [Work, identity and learning]. Helsinki: WSOY, 156–176.

Virtanen, A. & Vähäsantanen, K. (2007). Kongressimatkalla Hollannissa [On the course of conference in Holland]. Kasvatus, 38(1), 82–84.

2006

Eteläpelto, A. & Vähäsantanen, K. (2006). Ammatillinen identiteetti persoonallisena ja sosiaalisena konstruktiona [Professional identity as a personal and social construction]. Teoksessa A. Eteläpelto & J. Onnismaa (toim.) Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu [Promoting professional growth]. Aikuiskasvatuksen 46. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura, 26–49.