Conference papers and posters

Conference papers

 

2019

  • Paloniemi, S., Penttonen, M., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2019). Integrating self-reports and EDA in studying emotions in professional learning. Earli BIO Learn&Teach emerging field group. Utrecht, Alankomaat, 9.1.2019. 

2018

  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Eteläpelto, T., Lappalainen, V. (2018). Developing an on-line application, Emotion Circle (EC), for the self-assessment in agentic learning at work. EARLI SIG 14  Conference. Geneve, Sveitsi, 13.9.2018.

  • Goller, M., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Festner, D., & Harteis, C. (2018). Motivations and perceptions of Finnish and German teacher students for choosing teaching career. ECER 2018. Bolzano, Italia, 6.9.2018.

  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Paloniemi, S. (2018). Emotions in professional learning at work - Review. EARLI SIG 14  Conference. Geneve, Sveitsi, 14.9.2018.

  • Hökkä, P., Ikävalko, H., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2018). Tunteiden hallinnasta tunnetoimijuuteen työssä. Työelämän tutkimuspäivät. Tampere, Suomi, 2.11.2018.

  • Hökkä, Ikävalko, H., Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., & Rantanen, J. (2018). Emotional agency in organizational change. EARLI SIG 14 Conference. Geneve, Sveitsi, 12.9.2018.

  • Paloniemi, S., Penttonen, M., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2018). Emotions in professional learning: Integrating self-report and psychophysiological measurement data. EARLI SIG 14 Conference. Geneva, Sveitsi, 13.9.2018.

  • Paloniemi, S., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2018). Tunteet työssä oppimisessa: tutkimusmetodisia näkökulmia ja avauksia. Työelämän tutkimuspäivät. Tampere, Suomi, 1.11.2018.

  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Hökkä, P. (2018). Leaders’ professional learning – Are emotions significant? EARLI SIG 14. Geneve, Sveitsi, 12.9.2018.

  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Hökkä, P. (2018). Johtajat tunnekylvyssä: Tunne, oppiminen ja tunne. Työelämän tutkimuspäivät. Tampere, Suomi, 1.11.2018.

  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2018). Socially resourced and agentic professional identity work during an identity coaching programme. EARLI SIG 11 conference. Kristiansand, Norja, 13.6.2018.

  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Räikkönen, E., & Hökkä, P. (2018). How is professional agency manifested and resourced in the university context? EARLI SIG 11 conference. Kristiansand, Norja, 14.6.2018.

  • van der Wal, M., & Vähäsantanen, K. (2018). Measuring professional agency in Finnish and Dutch contexts: A need for applying a double standard? EARLI SIG 14 Conference. Geneve, Sveitsi, 12.9.2018.

2017

  • Eteläpelto A., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2017). Developing methods for undenstanding the role of emotions in agentic learning at work (REAL). Paper presented at the EARLI 2017 Biennal Conference. Tampere, Suomi, 31.8.2017.
  • Harteis, C., Ursin, J., Vähäsantanen, K., Goller, M., & Festner, D.  (2017). Comparison of Finnish and German teacher students’ motivations for choosing teaching career. Poster presented at the EARLI2017 Conference. Tampere, Suomi, 31.8.2017.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2017). The Reciprocal Relationship Between Emotions And Agency In The Workplace. Paper presented at the ECER2017. Copenhagen, Tanska, 23.8.2017.
  • Kauppinen M., Kainulainen J., Hökkä P., & Vähäsantanen, K. (2017). Primary school teachers’ professional agency in the course of an in-service training programme. Paper presented at the 18th Biennial ISATT Conference 2017. Salamanca, Espanja. 7.7.2017.
  • Ursin J., Harteis, C., Vähäsantanen, K., Goller, M., & Festner, D. (2017) Motivations for Choosing Teaching Career – Comparison of Finnish and German Teacher Students. Paper presented at the ECER2017. Copenhagen, Tanska, 23.8.2017.
  • Ursin J., Harteis C., Vähäsantanen, K., Goller M., & Festner, D. (2017). ‘I want to become a teacher’ – Comparison of Finnish and German teacher students’ motivations for choosing teaching career. Paper presented at the 18th Biennial ISATT Conference 2017. Salamanca, Espanja, 4.7.2017.
  • Vähäsantanen, K. (2017). Vocational teachers’ professional agency in the stream of change. Paper presented at the EARLI 2017 Conference. Tampere, Suomi, 31.8.2017
  • Vähäsantanen K., Paloniemi S., Räikkönen E., & Hökkä, P. (2017). Professional agency in the university context: Academic freedom or chains? Paper presented at the EARLI2017 Conference. Tampere, Suomi, 1.9.2017.
  • Vähäsantanen K., Paloniemi S., Räikkönen E., & Hökkä, P. (2017). The opportunities for academics’ professional agency in a Finnish university context. Paper presented at the 18th Biennial ISATT Conference 2017. Salamanca, Espanja, 4.7.2017.
  • Vähäsantanen K., Hökkä P., Paloniemi S., Eteläpelto, A. & Vainionpää, M. (2017). REAL – Role of emotions in agentic learning at work. Poster presented at the 18th Biennial ISATT Conference 2017. Salamanca, Espanja, 6.7.2017.

  • Vähäsantanen K., Paloniemi, S., Räikkönen, E., Hökkä, P., Eteläpelto, A. (2017). Ammatillisen toimijuuden tutkiminen ja tukeminen – Kohti parempaa työelämää. Työelämän tutkimuspäivät. Tampere, Suomi, 3.11.2017.

2016

  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2016). The role of emotions in agentic learning at work (REAL). Paper presented at the 8th Nordic Working Life Conference. 2.-4.11.2016. Tampere, Finland.
  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2016). The role of emotions in agentic learning at work (REAL). Poster presented at the EARLI sig 14 Conference. 24.-26.8.2016. Regensburg, Germany.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Mahlakaarto, S. (2016). Teacher educators’ collective agency in re-negotiating professional identity – Transforming marginality to strength. Paper presented at the ECER Conference. 23.-26.8.2016. Dublin, Ireland.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen., K., Paloniemi, S., & Eteläpelto, A. (2016). The reciprocal relationship between emotions and agency in the workplace. Paper presented at the 8th Nordic Working Life Conference. 2.-4.11.2016. Tampere, Finland.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Paloniemi. S. (2016). Tunteiden värittämä arki ja toimijuus työssä. Aikuiskasvatuksen tutkijatapaaminen. Jyväskylä. 19.2.2016.
  • Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2016). Agency and learning in the work of software professionals. Paper presented at the 8th Nordic Working Life Conference. 2.-4.11.2016. Tampere, Finland.
  • Vähäsantanen, K., & Hämäläinen, R. (2016). Emotionally empowered and challenged relationships between vocational teachers’ professional identity and their work. Paper presented at the EARLI sig 14 Conference, 24.-26.8.2016. Regensburg, Germany.
  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2016). Agentic learning for work: Evidence from complementary work-related interventions. Paper presented at the EARLI sig 14 Conference. 24.-26.8.2016. Regensburg, Germany.
  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., Eteläpelto, A., & Räikkönen, E. (2016). Professional agency and learning at work: Developing a practical assessment tool. Paper presented at the EARLI sig 14 Conference. 24.-26.8.2016. Regensburg, Germany.

2015

  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. Hökkä, P., & paloniemi, S. (2015). Professional agency within a subject-centered socio-cultural framework. Paper presented at Researching Work and Learning Conference. Singapore.
  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2015). How do novice teachers in Finland perceive their professional agency? Paper presented at Researching Work and Learning Conference. Singapore.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Mahlakaarto, S. (2015). Teacher educators' collective agency and identity re-negotiation amid tensioned work practices. 17th Biennial Conference of Teachers and Teaching (ISATT). Auckland, Uusi-Seelanti, 14.7.2015.
  • Paloniemi, S., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Eteläpelto, A. (2015). Developing a multilevel learning programme – Evidence from complementary work-related training interventions.  EARLI Sig14 Invited Symposium “Learning for, through and at the workplace: From newcomer to professional”. EARLI2016 Conference, Cyprus.
  • Ursin, J., Vähäsantanen, K., & Hökkä, P. (2015). Emotionally Imbued Professional Identity and Agency of Finnish Academics. European Conference on Educational Research. Budapest, Unkari, 10.9.2015.
  • Vähäsantanen, K. Paloniemi, S. Hökkä, P. & Eteläpelto, A. (2015). A multilevel learning programme – Towards agentic and creative learning in organisations. Conference proceedings of the 9th International Conference: Researching Work and Learning, 9.-11.12, Singapore.
  • Vähäsantanen, K., Ursin, J. & Hökkä, P. (2015). Between external pressures and internal ambitions – Conflicting narratives of academic work. Conference proceedings of the 9th International Conference: Researching Work and Learning, 9.-11.12, Singapore.

2014

  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2014). Mitä on toimijuus ja miten käsitteellistää ammatillista toimijuutta työssä? Paper presented at Aikuiskasvatuksen tutkijatapaaminen, 6.2.2014. Turku.
  • Vähäsantanen, K., Mahlakaarto, S., Paloniemi, S. & Hökkä, P. (2014). Näkökulmia ja menetelmiä toimijuuden vahvistamiseen koulutus- ja terveydenhuoltoalalla. Paper presented at Aikuiskasvatuksen tutkijatapaaminen, 7.2.2014. Turku.
  • Collin, K., Paloniemi, S., & Vähäsantanen, K. (2014). Manifesting professional agency - voices from democratic dialogues in hospital organization. Paper presented at the OLKC conference, 21.-24.4.2014. Oslo, Norway.
  • Paloniemi, S., Eteläpelto, A., Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2014). Theorising and modelling professional agency from a subject-centred socio-cultural perspective. Paper presented at the EARLI sig conference, 27.-31.8.2014. Oslo, Norway.
  • Vähäsantanen, K., & Hämäläinen, R. (2014). Teachers’ work and professional identity amid the changing landscape of vocational education and training. Paper presented at the ECER 2014 conference, 1.-5.9.2014. Porto, Portugal.
  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Mahlakaarto, S., & Paloniemi, S. (2014). Identity coaching programme as a multiple learning platform. Paper presented at the ECER 2014 conference, 1.-5.9.2014. Porto, Portugal.
  • Paloniemi, S., Collin, K., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Herranen, S., & Eteläpelto, A. (2014). Emergence, continuity and change of professional agency amidst Identity Coaching Programme. Paper presented at the ALAPP conference, 10.-13.9.2014. Geneva, Switzerland.
  • TSR-loppuraporttimateriaalin esittely symposiumissa Työelämän tutkimuspäivillä (6.-7.11., Tampereen yliopisto): Työelämän toiminnalliset tuunaustalkoot: Luovia voimavaroja työhön.

  • TSR-loppuraporttimateriaalin esittely symposiumissa Kasvatustieteen päivillä (20.-21.11., Oulun yliopisto): Toimintakulttuurin uudistaminen ja identiteettien tuunaus yliopistossa: näkökulmia ja työvälineitä.

2013

  • Hökkä, P. & Vähäsantanen, K. (2013). Valmennusohjelma johtajien toimijuutta ja identiteettiä vahvistamassa. Paper presented at Kasvatustieteen päivät, 22.11.2013. Jyväskylä.
  • Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Eteläpelto, A. & Herranen, S. (2013). Emotionally embedded identity and professional agency of leaders—Feeling sad, exhausted and amoebic. Paper presented at the ECER2013 Conference, 10.-13.9.2013. Istanbul, Turkey.
  • Paloniemi, S., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Eteläpelto, A. & Herranen, S. (2013). Combining ethnography and a narrative approach in intervention research — Researchers’ multiple positions. Paper presented at the ECER2013 Conference, 10.-13.9.2013. Istanbul, Turkey.
  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P. Eteläpelto, A. & Herranen, S. (2013). Promoting leaders’ identities and leadership in a coaching programme. Paper presented at the ECER2013 Conference, 10.-13.9.2013. Istanbul, Turkey.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). Critical discussion and suggestion of a subject-centred socio-cultural approach. Paper presented at the ESREA conference, 4.-7.9.2013. Berlin, Germany.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2013). Promoting professional agency: Methodic challenges of intervention research. Paper presented at the 15th Biennial EARLI conference, 27.-31.8.2013. Munich, Germany.
  • Vähäsantanen, K. (2013). An agency-centred approach to educational change and teachers’ identities. Paper presented at 16th Biennial Conference on Teachers and Teaching, 1.-5.7.2013. Ghent, Belgium.
  • Hökkä, P. & Vähäsantanen, K. (2013). Agency-centred coupling – A combination of sustainable management practices in tightly and loosely coupled organizations. Paper presented at 16th Biennial Conference on Teachers and Teaching, 1.-5.7.2013. Ghent, Belgium.
  • Hämäläinen, R. & Vähäsantanen, K. (2013). Theoretical and pedagogical perspectives on orchestrating creativity and collaborative learning. Paper presented at 16th Biennial Conference on Teachers and Teaching, 1.-5.7.2013. Ghent, Belgium.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). Why identity and agency are relevant to professional learning? Paper presented at 8th International Conference: Researching Work and Learning, 19.-21.6.2013. Stirling, UK.
  • Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Hökkä, P., Herranen, S. & Eteläpelto, A. (2013). Creating spaces for workplace learning: professional identity negotiation and agency. Paper presented at 8th International Conference: Researching Work and Learning, 19.-21.6.2013. Stirling, UK.

 2012

  • Vähäsantanen, K. (2012). Workplace learning – How it emerges and why it may not occur? Paper presented at the ECER2012 Conference, 18.-21.9.2012. Cadiz, Spain.
  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Mahlakaarto, S. (2012). Promoting individual and collective transformations in an educational organization: Tools and methods for leaders. Paper presented at the ECER2012 Conference, 18.-21.9.2012. Cadiz, Spain.
  • Vähäsantanen, K. (2012). Professional agency in the context of changing professional and organisational boundaries. Paper presented at the ProPEL - Professional Practice, Education and Learning Conference 2012, 9.-11.5.2012. Stirling, UK.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K. & Hökkä, P. (2012). Towards a reconceptualization of professional agency at work. Paper presented at the ProPEL - Professional Practice, Education and Learning Conference 2012, 9.-11.5.2012. Stirling, UK.
  • Vähäsantanen, K. (2012). Tiedon sosiaalinen rakentuminen ja eettiset kysymykset narratiivisessa tutkimuksessa. Paper presented at Kasvatustieteen päivät, 22.11.2012. Helsinki.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2012). Miksi identiteetti ja toimijuus ovat merkittäviä työssä oppimisen kannalta – yhteenvetoa ja tulkintaa empiirisen tutkimusevidenssin pohjalta. Paper presented at Kasvatustieteen päivät, 23.11.2012. Helsinki.
  • Eteläpelto, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Paloniemi, S. (2012). Promoting professional agency in education and health care. Paper presented at EAPRIL-conference, 28.11.2012. Jyväskylä.

2011

  • Hökkä, P. & Vähäsantanen, K. (2011). The various degrees of teachers' agency in tightly and loosely coupled educational organisations: the individual and social consequences. Paper presented at the ECER2011 Conference, 13.–16.9.2011. Berlin, Germany.
  • Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S. & Collin, K. (2011). Towards reconceptualising professional agency at work. Paper presented at the EARLI Conference 2011, 30.8–3.9.2011. Exeter, UK.
  • Hämäläinen, R., Vähäsantanen, K. & Oksanen, K. (2011). Integrating CSCL in Vocational Education: Orchestration. Paper presented at CSCL 2011 at Workshop; How to integrate CSCL in classroom life: Orchestration.

2010

  • Vähäsantanen, K. (2010). Ammatillisten opettajien identiteetit, sitoutuminen ja työhyvinvointi organisaation ja työn muutoksessa. Paperi esitetty Kasvatustieteen päivät, 25.-26.11.2010. Rovaniemi.
  • Hökkä, P. Vähäsantanen, K. & Saarinen, J. (2010). Toimijuuden tilat ja tunnot - opettajien muuttuva työ koulutusorganisaatioissa. Prof. Anneli Eteläpellon juhlakirjan (Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus) julkistamisseminaari, 12.11.2010. Jyväskylä.
  • Hökkä, P. & Vähäsantanen, K. (2010). Toimijuuden tilat ja tunnot - opettajien muuttuva työ koulutusorganisaatioissa. Paperi esitetty Työelämän tutkimuspäivät, 4.-5.11.2010. Tampere.
  • Hämäläinen, R. & Vähäsantanen, K.(2010). Creativity in collaborative learning and teacher's work. Paper presented at Work, learning and welfare: Writing workshop II, 3.-4.11.2010. Tampere, Finland.
  • Vähäsantanen, K. & Eteläpelto, A. (2010). Negotiations of career trajectories within transitional situations. Paper presented at the ECER2010 Conference, 25.–27.8.2010. Helsinki, Finland. 
  • Vähäsantanen, K. (2010). Vocational teachers’ professional identity negotiations and agency amid changing work practices. Paper presented at "Summer School on Writing Educational Research", 14.-18.6.2010. Gothenburg, Sweden.
  • Vähäsantanen, K. (2010). Power dynamics in the course of the interview. Paper presented at “Sociology of Education: Research Training Course”, 14.–19.5.2010. Reykjavik, Iceland.

 2009

  • Vähäsantanen, K. & Saarinen, J. (2009). Haastatteluvuorovaikutus: Tilanteesta toiseen, erontekoja ja samuutta. Paperi esitetty Kasvatustieteen päivät, 26-27.11.2008. Tampere, Finland.
  • Vähäsantanen, K., Eteläpelto, A. & Saarinen J. (2009). Creativity and agency in negotiating career trajectories within transitional situations. Paper presented in “Understanding creative work: Socio-cultural approaches” symposium at the Work Research Conference, 4.-6.11.2009. Tampere, Finland.
  • Vähäsantanen, K. & Saarinen, J. (2009). Interview interaction: Gender, age and profession. The paper presented at the ECER2009 Conference, 28.-30.9.2009. Vienna, Austria.
  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Eteläpelto, A., & Rasku-Puttonen, H. (2009). Teachers’ agency in professional learning and identity negotiations: Constraints and opportunities. Paper presented at the EARLI Fostering Communities of Learners –Conference, 25.-29.8.2009. Amsterdam, The Netherlands.
  • Vähäsantanen, K. (2009). Interview interaction and positioning between researcher and research participants. Paper presented at the FIGSEL's Annual seminar: Analysis and interpretation of materials, 25.-26.5.2009. Turku, Finland.
  • Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2009). Vocational teachers’ professional identity pathways through an educational reform. Paper presented at Work, learning and welfare: Changing identities and practices – Workshop, 1.-2.4.2009. Jyväskylä, Finland.

 2008

  • Vähäsantanen, K., Saarinen, J. & Eteläpelto, A. (2008). Ammatillisten opettajien toimijuus koulutuksen ja työelämän rajapinnoilla. Paperi esitetty Kasvatustieteen päivillä, 27-28.11.2008. Turku, Finland.
  • Vähäsantanen, K., Saarinen, J. &  Eteläpelto, A. (2008). Vocational teachers’ subjectivity and agency in boundary-crossing practices. Paper presented at the ECER2008 Conference, 10.–12.9.2008. Gothenburg, Sweden.
  • Vähäsantanen, K., & Eteläpelto, A. (2008). Pathways through an educational reform: learning and identity among vocational teachers. Paper presented at the EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference, 27.–29.2008. Jyväskylä, Finland.
  • Vähäsantanen, K. (2008). Haastattelukertomusten rakentuminen ja analysointi. Paper presented at the FIGSEL's Annual seminar: Methodological trends in educational research, 9.–10.6.2008, Espoo.
  • Vähäsantanen, K. (2008). Vocational teachers’ personal strategies in the reform context. Paper presented in the International School on Educational Research, 28.1.–1.2.2008. Jyväskylä, Finland.

 2007

  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Eteläpelto, A. & Rasku-Puttonen, H. (2007). Opettajien ammatilliset identiteettineuvottelut kahdessa erilaisessa koulutusorganisaatiossa. Paperi esitetty Työelämän tutkimuspäivillä 8.–9.11.2007. Tampere, Finland.
  • Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Eteläpelto, A., Rasku-Puttonen, H., & Littleton, K. (2007). The negotiations of teachers’ professional identity in the socio-cultural context of work organisations. Paper presented at EARLI Developing Potentials for Learning –Conference, 28.8.–1.9.2007. Budapest, Hungary.
  • Vähäsantanen, K. (2007). Ammattiopettajan ammatillisen identiteetin rakentuminen koulutus-instituutioiden ja työelämän rajapinnoilla. Paperi esitetty KASVA:n avausseminaarissa, 14.–15.3.2007. Turku, Finland.

 2006-2005

  • Vähäsantanen, K. & Eteläpelto, A. (2006). The construction of vocational teachers’ professional identity on the boundaries between schooling and working-life institutes – Teachers’ orientations to a major educational reform. Paper presented at the 4th EARLI SIG14 Learning and Professional Development –kongressissa, 11.–13.10.2006. Heerlen, The Netherlands.
  • Vähäsantanen, K. (2006). The construction of vocational teachers’ professional identity on the boundaries between schooling and working life institutes. Paper presented at Professional growth and guidance of life-wide and life-long learning –workshop, 23.5–24.5.2006. Jyväskylä, Finland.
  • Vähäsantanen, K. (2005). Ammatillisen opettajan ammatti-identiteetti ja sen rakentuminen työelämän kontekstissa. Paperi esitetty Kasvatustieteen päivät, 17.–18.11.2005. Jyväskylä, Finland.

   

Conference posters (see https://www.jyu.fi/edu/en/research_old/proagent/publications/publications-intended-for-professional-communities)